Naar aanleiding van verschillende aanvragen per e-mail en postings in het forum ben ik eens op internet gaan zoeken wat ik kon vinden betreffende de aandachtspunten bij aankoop van een 304 Cabrio of Coupe. Ik heb geprobeerd hier mijn eigen ervaringen te combineren met wat ik op het internet kon vinden. Dit overzicht geeft natuurlijk geen garantie voor het kopen van de perfecte 304 maar is bedoeld om een beknopte handreiking te geven.

De carrosserie:

Let hier op corrosie die is ontstaan tussen het subframe en de carrosserie. Het subframe is een dragend deel en er mag niet aan gelast worden. Een nieuwe bodemplaat of delen ervan, even als subframes zijn niet meer te koop.

Motordrager 1 Motordrager 2

Goede gebruikte exemplaren zijn moeilijk te vinden dus duur( ca €500 voor het subframe). Gebruik een krik en ga de auto langzaam opkrikken. Hoor je dan krakende of knarsende geluiden of zie je het subframe bewegen los van het chassis dan moet je denken aan vervanging. Kijk op het moment dat de auto aan een kant opgekrikt is meteen of de deuren strak in het chassis blijven zitten of trekt het chassis scheef t.o.v van de deuren?

Demontage van de wielen is aan te raden. Let meteen op remschoenen, -blokken, -schijven en –leidingen. Gebruik een schroevendraaier om de spatboorden aan de binnenkant te onderzoeken. Onder de meestal dikke laag tectyl zitten vaak lelijke verrassingen.

wielkast 1

Ga met de muis over de foto voor het verschil:
Sorry voor de slechte kwaliteit.

De veerpoten verdienen aandacht. Hoe is de toestand van de veerschotels? Hier kruipt water onder de rubberen manchetten en zorgt voor roest. De gevolgen van een plotseling doorbreken van een veerpoot of -schotel zijn rampzalig. Ook hier geldt: vervangend materiaal is moeilijk te vinden en duur.

De voorspatborden zijn meestal in redelijke staat. Zijn het nog de originele of zijn ze al vervangen? Originele spatborden zijn aan de bovenkant met 5 schroeven vastgezet, hebben een doorgaande dwarsversteviging naar de voorste carrosserieplaat en een doorgaande verbinding met de kinnebak.

Hoe is de staat van de verstevigingsbalk onder de voorstoelen en de aansluiting naar de bodemplaat? Kijk hier goed onder de matten en het dempingmateriaal. Kijk ook naar de kokerbalk onder de deuren. Roestplekken in de bodemplaat is een veel voorkomend verschijnsel en niet zo van belang mits de bodemplaat rond de 4 ophangingpunten van het subframe nog goed is. De 2 ophangingpunten voor de achteras verdienen om dezelfde reden aandacht. Ook hier zorgt vuil en vocht voor de bekende roestproblemen Een lange schroevendraaier kan uitkomst bieden om dit punt vanaf de onderkant te onderzoeken.

Kijk naar de richel van de achterwielkast. Hebben ze dezelfde bolling als bij de voorwielen of zijn hier “vervangers” van de BMW 02 serie ingelast. Ze lijken er veel op maar zijn boller. Betere vervanging zijn de reparatiesets uit de Alfa GT-J serie. Neem als laatste deel van de buitenkant nog het gedeelte onder de achterbumper onder de loep. Ook hier komt veel roest voor.

De deuren:

Zijn de sloten met dezelfde sleutel te openen? Kijk naar de naden aan de onderkant. In welke staat is de bovenste rand onder het chromen lijstje?Zijn er krassen in het glas, gaat het raam makkelijk omhoog en omlaag? Is het raammechanisme in orde? (ca 50€ gebruikt) Voor zijramen geldt ook: Vervangend materiaal is schaars en duur. De voorruit is eventueel nog te koop bij Carglass. Hoe is de staat van de deurrubbers? Heel belangrijk, want de rubbers aan de B-stijl zijn helemaal niet meer verkrijgbaar en de rubbers langs de A-stijl worden sporadisch op E-Bay aangeboden en liggen rond de € 150.

Dit was het kruipwerk en gaan we over naar de binnenkant van de auto. In de kofferbak van de 304 zijn links en rechts vierkante kokers waarin de veerpoten zitten. Let op de lasnaden met de carrosserie welke soms open gescheurd zijn en zodoende het slachtoffer worden van het roestduiveltje. Haal het viltachtige dempingmateriaal los en geef je ogen de kost. De rand aan de achterzijde van het kofferdeksel is vaak aangetast en zodoende bijgewerkt. De scharnieren, de afdekplaatjes van de scharnieren (zeldzaam en duur). En is het veermechanisme in orde en sterk genoeg om de kofferklep in de hoogste stand te houden?. Let bij de coupe ook op de toestand van het achterraamrubber (niet meer te verkrijgen).

Kijk nog even naar de grill. Welke is hier gemonteerd? B01 en C01 modellen werden uitgerust met een chroomen leeuw? B02 en C02 modellen met een gouden leeuw? Of zit er een uitgesneden leeuw van de latere limousine modellen in? Wees in ieder geval heel voorzichtig met de grill en demonteer hem voor dat je met grote werkzaamheden onder de motorkap begint. De gebruikte kunststof veroudert nogal snel en kan na al die jaren makkelijk breken en dan heb je een probleem. Vaak zie je dan dat de gril “versierd” wordt d.m.v blinkende kunststof lijsten uit de automaterialenhandel. Verre van origineel maar wel doeltreffend, de gebroken ribben worden zo tenminste bij elkaar gehouden.

Onderdelen zoals de gepolijste sierlijsten, afdichtrubbers van de zomerkap en andere delen zijn er gewoon niet of heel duur bij andere verzamelaars. Wees zuinig op de achterlichten en achteruitrijdlichten. Deze werden alleen voor de cabrio en coupe gemaakt.

De Motor:

grote problemen zijn hier niet te verwachten mits de vorige eigena(a)r(en) hier goed voor gezorgd hebben: d.w.z 5.000km max. voor motorolie en filter, ca 10.000km max. voor V-snaar en luchtfilter. Zo kan de motor met gemak zo’n 300.000km meegaan. Als zwak puntje geldt de ventilator die door een thermoschakelaar bestuurd en door een elektromagnetische koppeling op de as van de waterpomp aangedreven wordt. Slechte watercirculatie in de radiator of een defecte thermoschakelaar schakelaar kunnen snel voor problemen in de cilinderkop (scheuren door oververhitting) leiden. Goede of gereviseerde cilinderkoppen zijn een gevraagd onderdeel en de wereldwijde voorraad aan koppakkingen is negenoeg nihil.

De Solex dubbele carburateur heeft bij goed onderhoud (filter regelmatig vervangen) bijna geen zwakke plekken op de smoorklep na. Deze dreigt in de scharnieren wel eens los komen te zitten. Prijs voor een goede carburateur is ca. 200€.

De versnellingsbak is bijna onverwoestbaar. Speciale aandacht geldt hier voor de synchromesh. Omdat de versnellingsbak met dezelfde olie als de motor gesmeerd wordt is sportief schakelen bij een koude motor, slechte olie of niet regelmatig vervangen van de olie vragen om problemen.

De binnenkant:

de deurbekledingen, vaak door de vorige bezitters voorzien van reusachtige luidsprekers, dus grote gaten, zijn niet meer te krijgen. De kunstlederen bekleding van de stoelen zorgde al in jonge jaren voor problemen en scheurden nogal snel. Hier zijn wel bedrijven die deze opnieuw kunnen bekleden al dan niet met leer. Werkt de verwarming? Welk klokje zit er in? De lijst kan natuurlijk nog veel langer worden. Maar vooral geldt:

KIJK EN VRAAG EN PRIK EN KIJK NOG EENS

Zoeken